Da li ste kolibri, sova ili ševa: sazanjte koji je vaš hronotip i šta govori o vašem zdravlju

Svako od nas ima lični hronotip koji utiče na zdravlje i način života! Saznajte koji je vaš...

Unutar svakog od nas postoji genetski određen sat. Ne možete da ga navijete, ne možete da čujete otkucaje, ali i te kako primetite njegove efekte.

Najnovija istraživanja potvrđuju i priznaju našu želju da se budimo i ustajemo rano ili da ostajemo budni do kasno u noć i da se ujutro jedva dižemo. Gotovo svaka ćelija u telu je odraz našeg unutrašnjeg vremenskog sata – hronotipa (na starogrčkom: chronos – vreme).

"Svako od nas ima lični hronotip ili jedinstveni vremenski ritam", kaže Til Roenberg, profesor Hronobiologije na Ludvig Maksimilijan univerzitetu u Minhenu i jedan od najboljih svetskih stručnjaka za spavanje.

Tri grupe ljudi, uključujući i njihove ekstreme na kraju hronotipske skale – dakle oni koji ostaju budni do kasno, oni koji se bude rano i oni negde između – čine ono što se zove hronotipovi ili vremenski tipovi.

Šta nam govori unutrašnji sat: kada da popijemo čašu vode, a kada da tražimo povišicu...Šta nam govori unutrašnji sat: kada da popijemo čašu vode, a kada da tražimo povišicu...U sedam sati ujutru popijte čašu vode, i tako osvežite organizam za dobar početak novog dana...

Za većinu nas, odnosno nekih 50-60% ljudi, taj unutrašnji sat, nazvan još cirkadijanski ritam, je postavljen na ciklus koji je blizu 24 sata, pa prirodno težimo jutarnjem tipu. Oko četvrtine stanovništva ima cirkadijanski ritam koji traje duže od 24 sata, što uzrokuje da ti ljudi žele da ostanu budni do kasno, a neki, kako kažu naučnici koji su sprovodili ova istraživanja – i "vampirski" kasno. Poslednja četvrtina stanovništva ima cirkadijanski ritam koji je kraći od 24 sata, što uzrokuje da se ti ljudi bude vrlo rano, a neki i pre izlaska sunca.

Naučnici su ispitali ćelije volontera i utvrdili da su večernji hronotipovi skloni takvom ponašanju zbog aktivnosti u genima koje doprinose tome da san nastupi kasnije, nudeći još jedan dokaz da poriv da ostanu budni do kasno, nije izbor načina života, već da živi u našem DNK.

Neko koga obično nazivamo "jutarnja osoba" je, u naučnoj literaturi, ekstremni jutarnji hronotip ili "ševa", dok je "noćna ptica" ekstremni noćni hronotip ili "sova", a u šali i "vampir".

"Većina ljudi se nalazi negde u sredini, oni su neutralni hronotip – "kolibri", uglavnom mogu da ustanu kada je svetlo i počnu da se "gase" kada pada mrak", kaže Frederik M. Braun, doktor nauka, profesor psihologije i direktor laboratorije koje proučava ritmove ljudskog ponašanja na Univerzitetu Pen Stejt (SAD).

Uznemirujuće ispovesti mesečara: Uzela sam nož, sledećeg jutra se ničega nisam sećala!

Hronotipska skala:

1. jaki večernji hronotip – "sova" ili "vampir"

2. srednji hronotip – umereno večernji "kolibri"

3. srednji hronotip – umereno jutarnji "kolibri"

4. jaki jutarnji hronotip – "ševa"

"Za osobe na kraju skale je mnogo teže da promene navike spavanja. U nekim slučajevima, ekstremne jutarnje ptice će da se probude pre nego što izađe sunce", kaže Braun. "Njihov unutrašnji sat je rekao – dovoljno si spavao, možeš da ustaneš, bez obzira na to što se alarm nije upalio niti je sunce izašlo".

Ograničavanje veštačkog svetla noću i izlaganje prirodnoj svetlosti u jutarnjim satima može da pomogne "sovama" u pomaku ciklusa spavanja.

S godinama, naš hronotip se pomalo i menja. "Adolescenti su češće večernji tipovi", kaže Braun. Ukupno vreme spavanja se skraćuje kako starimo, stariji ljudi gravitiraju prema "ševama".

Hronotip i zdravlje

Spavanje koje nije u skladu s urođenim sklonostima može da bude štetno za vaše zdravlje, a posebno za "sove", koje imaju tendenciju da najviše budu u raskoraku s tipičnim rasporedom rada. Istraživanje sprovedeno od strane Nacionalnog instituta za zdravlje otkriva da su gojazne odrasle osobe večernjeg hronotipa sklone da jedu veće obroke, da razviju apneju za vreme spavanja i da imaju viši nivo hormona stresa i niži nivo HDL ili "dobrog" holesterola od gojaznih osoba s drugim hronotipom. "Njihov hronotip može takođe i da doprinese debljanju", kaže Roenberg.

Istraživanja su pokazala da neusklađenost između hronotipa i dnevnog rasporeda, povećava rizik za gojaznost za oko 33 odsto. U studiji objavljenoj u junu u Hronobiologija Internešnl, noćni hronotip je dobio više na težini tokom brucoških godina na fakultetu, nego ostali studenti.

Druga studija je utvrdila da "pojedinci koji imaju sklonost da obavljaju svoje dnevne aktivnosti u večernjim satima – su skloni depresiji više nego jutarnji hronotipovi". Naučnici u Nemačkoj su skenirali mozgove mladih muškaraca i utvrdili da je bela materija, koja nosi i pojačava signale između neurona, bila manje kohezivna u određenim delovima mozga kod večernjih hronotipova.

"To bi moglo da čini njihov mozak manje efikasnim", kaže Džesika Rozenberg, istraživač na Institutu za neurologiju i medicinu u Jilihu (Nemačka) i jedna od autora studije, iako je, ističe, "to nemoguće reći jer se ne zna da li je nedostatak sna prouzrokovao promene na mozgu ili obrnuto".

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.

03/08/2020 Sandra Pusica
Opipljivo svjedočenje Kako sam dobio zajam Pozdrav svim građanima Hrvatske i šire Moje ime je gospođica Sandra Pusica. Ovdje sam da dam opipljivo svjedočanstvo o tome kako sam dobio zajam od 150000 eura od pouzdanog zajmodavca zvanog gospođa Dora Wealth, dobio sam zajam od 2% kamate, ona daje i sve vrste kredita poput osobnih zajmova, dugoročnih zajmova, poslovnih zajam i kratkoročni zajam itd. Ako vas zanima zajam, možete se sigurno obratiti izravnom e-mailom na: dorabogatstvofinancijskoulaga@yahoo.com WhatsApp (+16014560144) Hvala vam na vašem vremenu dok čitate.