Bolna leđa, išijas, discus hernia, glavobolja, vrtoglavice: kakve posledice ima narušeno zdravlje kičme i kako da ih sprečimo

Danas smo pod stresom gotovo svakodnevno, a pri tom fizičkom grčenju ponajpre se skuplja torakalno-lumbalni deo kičme i uzrokuje nakupljanje toksina u potkožnom tkivu, što izaziva bol.

Naše telo je poput biljke uronjene u vodu. Ako ga negujemo, ono će da jača i raste uvis, a kad ga zanemarimo, stisnuće se i isušiti. Oslonac ljudskog tela je kičma. Moćan, a istovremeno tako nežan, organ pomalo podseća na dirke klavira. Ukoliko naučimo da ispravno sviramo taj instrument, ujedno ćemo ga i negovati. Ipak, briga o adekvatnoj fizičkoj aktivnosti, pravilnom sedenju i opterećivanju tela nije jedini pravi pristup zdravlju kičme. Potrebno je da se vodi računa i o emocijama jer ljutnja, bes i nagomilane frustracije mogu da naruše stabilnost stuba koji nas podupire.

„Osamdeset odsto svih ljudi ima bolove u leđima. Najčešće su to problemi u lumbalnom, odnosno donjem delu leđa, a njihov je, pak, najčešći uzrok, suprotno ustaljenom mišljenju, upravo nagomilani bes, ljutnja i frustracija", objašnjava magistarka kineziologije Ana-Marija Jagodić Rukavina koja ljudskom telu pristupa holistički. Bolovi u donjem delu leđa, uverena je, češći su kod ljudi impulsivnije ličnosti, koji streme uspehu i imaju izraženu samokritičnost. Ređe se bolovi u leđi-ma pojavljuju kod osoba čija je osnovna emocija tuga.

„Kada smo pod stresom, telo počinje da se grči. Sužavaju se vene, što otežava cirkulaciju i ujedno i protok energije, a to za posledicu ima teže izbacivanje štetnih materija iz organizma. To je naš odbrambeni mehanizam koji postoji koliko i ljudski rod, ali nekada su stresne situacije kratko trajale i bile uzrokovane daleko drugačijim razlozima. Danas smo pod stresom gotovo svakodnevno, a pri tom se doslovce u fizičkom grčenju prvenstveno stiska torakalno-lumbalni deo kičme i uzrokuje nakupljanje toksina u potkožnom tkivu, što izaziva bol", objaš-njava Jagodić Rukavina. Kad nastupi bol, kod većine ljudi je prvi impuls odlazak lekaru klasične medicine. Ipak, to zapravo rešava problem samo kratkoročno. Injekcije ili analgetici olakšaće bol, ali na taj način nećemo rešiti njegov uzrok.

Antistres asana koja jača kičmu ugroženu skoliozom: Privrtta Janu Širšasana umiruje um i snaži telo...

Osim nagomilanog stresa, bol u donjem delu leđa može da izazove i ono što unosimo u organizam, odnosno ono što jedemo.

„Ljudi uopšte ne razmišljaju o tome koliko je lumbalni deo kičme povezan s organima za varenje. Ako jedemo teško svarljivu ili naprosto nekvalitetnu hranu, nastaju upalni procesi u crevima, jetri, želucu, a sve to ponovo uzrokuje gomilanje toksina i bola koji se prenosi u leđa. Koliko je povezan probavni i urogenitalni trakt s leđima i bolom najbolje pokazuje primer bola koji osećamo u PMS-u. Gde vas tada boli? Najčešće bole leđa", objašnjava Jagodić Rukavina.

Svetski poznati ajurvedski lekar Rama Prasad uveren je kako je većina bolnih leđa u tesnoj vezi s otrovima koji se gomilaju u jetri. „Kad se smeje vaš sistem za varenje, smeju se i vaša leđa", slikovito objašnjava Rama Prasad. Prema kineskoj terapiji Chi Nei Tsang, trebalo bi da se napravi test intolerancije na hranu, potom opuste unutrašnji mišići uzimanjem hrane bogate magnezijumom i cinkom (na primer, mahunarke i žitarice), ojačaju kosti vitaminom D i izbaci slatko iz ishrane.

Kako se krećemo?

„Tek na trećem mestu uzroka bolova u leđima je naš fizički stil života. Premalo se krećemo, ali je još pogubnije to što se krećemo pogrešno. Zaboravljamo da nam je nakon rođenja trebalo godinu, pa i duže, da naučimo da hodamo, a tri godine da se to hodanje poveže s mozgom u celinu i da se slože svi neurološki spojevi bitni za kasniji normalan život", objašnjava Jagodić Rukavina. Ipak, tokom života neke sposobnosti gubimo jer telo gotovo i ne koristimo. Stoga počinjemo, često zbog stresa, opet pogrešno da hodamo. Opterećujemo pogrešne mišiće i zglobove, što nam ponovo stvara probleme.

„Otuđili smo se od sopstvenog tela. Ljudi često više nisu sposobni da stoje na jednoj nozi, ne mogu jednostavno da pomeraju jednu od najvažnijih kosti u telu - karlicu, a sve je to dokaz da nešto pogrešno rade. Zato na pitanje koji je sport dobar za lečenje bolnih leđa zapravo nemam tako jednostavan odgovor, ali to svakako treba da bude kombinacija vežbi u kojima nije samo dovoljno da se jačaju površinski mišići, nego i da se aktiviraju dublji slojevi mišića", objašnjava Jagodić Rukavina.

Zato je osmislila poseban program vežbanja u kojem kombinuje više poznatih tehnika poput klasičnog pilatesa, gimnastike, joge i plesa. Iz njih je izvukla elemente potrebne da bi se telo vratilo u ravnotežu, probudili uspavani i zaboravljeni mišići i aktivirao protok unutrašnje energije i pokrenuo i razgibao lokomotorni sistem.

Preporučuje i hodanje ili nordijsko hodanje, ali napominje kako bi bilo dobro da neko stručan ipak proceni koliko dobro znamo da hodamo jer mnogi ljudi pogrešno hodaju ili imaju problema sa stopalima, što može da utiče na celokupno držanje tela, pa od hodanja nema prevelike koristi.

I loš izbor cipela može da prouzrokuje ozbiljan problem s leđima. Previsoke potpetice, odnosno one više od pet centimetara, teraće vas na nepravilno držanje. Telo se tada naginje prema napred, pokreti postaju neuravnoteženi, a posledice su bolovi.

„Idealno bi bilo kad bismo hodali bosi, ali to ne znači da iz jedne krajnosti treba da odemo u drugu i odmah svuda hodamo bosi. Kod kuće možete da zaboravite na papuče, a pri izlascima i rekreaciji držite se udobnije obuće", savetuje Ana-Marija. Jednako loše kao pogrešna obuća, na leđa mogu da deluju i neadekvatni brushalteri. Ako imate veće grudi i teško vam je da nađete odgovarajući brushalter, razmislite o sportskom brushalteru koji je možda manje atraktivan, ali će ravnomerno da raspodeli teret.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na lovesensa.rs

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.