Zašto je zdravije disati kroz nos: evo šta sve leči pravilno disanje u jogi

Disanje kroz nos je jedino pravilno disanje - evo zašto!

‘'Imam devijaciju, zapušen mi je nos'', ‘'dobro je da su nam rekli da zatvorimo oči, niko neće videti da dišem na usta'', ‘'Čekaj, zar ne bi trebalo da me joga opusti, umesto što panično pokušavam da se ne ugušim ako zatvorim usta?''

Sećamo se da smo kao jogini početnici ovim mislima bili okupirani na prvim časovima. Sugestije učitelja da zatvorimo usta, kako da opustimo telo i da osetimo dah u nosu, postepeno bi nas umirivale i nakon nekoliko časova, zaboravili bismo da smo ikada disali na usta.

Disanje kroz nos je jedino pravilno disanje. Tačno! Kada se rodimo, dišemo kroz nos. Nos služi da bismo disali, usta služe da bismo unosili hranu. Nesvesno, tokom života usvajamo novu naviku disanja štetnu po naše zdravlje - disanje na usta.

Jogičke vežbe disanja, pranajame, danas su priznate tehnike disanja koje nas okrepljuju, revitalizuju i poboljšavaju nam opšte zdravlje. Na časovima joge, najviše pažnje poklanja se pravilnom disanju. Za početak: udah kroz nos, izdah kroz nos.

Joga se pre svega tiče zdravlja, kao praksa jedinstva i harmonizacije tela, uma i emocija. Insistiranja na tome kako pravilno disati tiču se brojnih dobrobiti disanja kroz nos po celo naše telo:

Podjednako se stimuliše i desna i leva strana mozga, simpatički i parasimpatički nervni sistem, koji su zaduženi za celokupno funkcionisanje organizma

Test fleksibilnosti otkriva zdravlje srca: ova jednostavna joga vežba snižava krvni pritisak i umiruje um

Prirodno se filtrira, zagreva i vlaži vazduha prilikom udaha, što povoljno utiče na ceo raspiratorni sistem, čime se smanjuju rizici od bronhitisa, astme, alergija i raznih infektivnih i sinusnih upala, kao i bolesti usne duplje i nosnih šupljina

Pospešuje se razmena kiseonika i ugljen-dioksida, tako što se povećava i apsorpcija kiseonika i oslobađanje ugljen-dioksida i samim tim bolja cirkulacija u svim organima u telu

Usporava se disanje, naročito izdah, cela pluća se pune vazduhom, smanjuje se rizik od hiperventilacije, podstiče se ‘'produbljeno disanje''a sve ovo povoljno utiče na puls, rad srca i krvni pritisak

Stimuliše čulo mirisa, kojim se nadražaji iz spoljašne sredine pretvaraju u naša saznajna iskustva stimulacijom dela mozga koji je zadužen za instinkte, zadovoljstvo, strah, agresiju, bol. Ukoliko se ne forsira čulo mirisa, lagano gubi svoju funkciju, a kako je povezano sa čulom ukusa, direktno utiče i na poremećaj apetit.

Dok dišemo kroz nos, vazduh se filtrira, zagreva i vlaži, spreman ulazi u pluća. Disanje je ritmično i usporenije. Udah kroz nos aktivira simpatička nervna vlakna smeštena u nosu, koja kontrolišu protok krvi kroz nozdrve i nosne šupljine, ali i parasimpatička nervna vlakna koja stimulišu sekreciju i vlažnost. Respiratorni sistem ostaje zdrav.

Disanjem na usta javlja se poremećaj funkcije u nosnim šupljinama i javljaju se infekcije i zapušenost nosa, što automatski disanje usmerava na usta i ulazimo u začaran krug problema sa disanjem.

Udah na usta unosi više vazduha u pluća, podstiče hiperventilaciju, sušenje usne šupljine i ždrela, što izaziva upalu krajnika, suvi kašalj, upale desni, zadah...

Dok dišemo u ćelijama se obavlja razmena kiseonika i ugljen-dioksida, najvažnija fiziološka funkcija u telu. Zahvaljujući ugljen-dioksidu, iz hemoglobina se oslobađa kiseonik i sprečava grčenja glatkih mišića u telu, kao što su srce i želudac. Takođe, ugljen-dioksid održava pH vrednost krvi.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.