Skrivena snaga ženske karlice

Žensko zdravlje uveliko se oslanja na mišiće nevidljive oku – mišiće karličnog dna. Održavanje njihove snage, vitalnosti i fleksibilnosti važno je za zdravlje svih organa stomačne duplje, ali i za dobar seksualni život te smanjenje tegoba u menopauzi. Zato ih uposlite, baš kao što to činite s mišićima ruku, nogu ili zadnjice.

Kada je 2009. godine objavljeno kako se na Manhattanu otvorio spa posvećen ženskom genitalnom području, mnogima je ta vest zazvučala luksuzno, kao nešto što je moguće samo u Americi gde za gotovo svaki deo tela postoji specijalizovan salon ili klinika posvećena njegovom ulepšavanju i zdravlju. Ipak, kada je ginekolog Lauri Romanzi objasnila da je ime njenog novootvorenog salona Phit zapravo skraćenica za pelvic health (zdravlje karlice) i da se tamo utvrđuje stanje mišića karlice i prema tome određuje program vežbanja, tj. karličnog fitnessa, postalo je jasno da taj spa nije nikakva novina i luksuz.

I kod nas postoje stručnjaci koji, možda ne pod imenom spa, pomažu ženama da ojačaju mišiće karličnog dna. Fizioterapeuti, urolozi, ginekolozi, instruktori pilatesa i yoge samo su neki koji poznaju načine kako se rešiti tegoba koje uzrokuju slabi mišići karličnog dna. Koji su to mišići i zašto ih je važno održavati snažnim isto kao i mišiće ruku, nogu ili stomaka, najbolje znaju oni koji imaju problema s inkontinencijom. Ako mislite da vas se ova tema ne tiče, verojatno vas je zaveo položaj ovog mišića koji je nevidljiv oku i činjenica da ne osećate nikakve probleme vezane za mokrenje. Možda nikada niste čuli da se inkontinencijom naziva i bežanje mokraće pri smejanju, kašljanju, kijanju, da mišići karličnog dna imaju uticaj i na seksualni život te da slabe zbog porođaja, hormonalnih promena i promena u težini, menopauze i određenih operacija. Jednostavno rečeno, ako nekontrolisano propuštate mokraću pri kijanju, jedva stižete do toaleta na vreme, teško potpuno praznite creva, prilikom savijanja i podizanja imate vaginalne ili analne vetrove, vašim mišićima karličnog dna potreban je trening.

„Mišići karličnog dna zatvaraju u obliku broja osam tri otvora; uretru, vaginu i anus, pa ih svaka žena sama može napipati“, objašnjava fizioterapeutkinja Nataša Kos. „Ako jako zategne mišiće, osetićete napetost već u području velikih usana. Kontrakciju mišića svaka žena može da proveri uvođenjem prsta u vaginu uz jaku kontrakciju. Test kontrakcije može se izvoditi i tokom polnog odnosa pri kojem će partner osetiti kontrakcije. Nakon nekog vremena, kada osoba nauči sama da osluškuje svoje telo, vrlo će lako prepoznati kada je uradila pravilnu kontrakciju.“

Kegelove vežbe

Nataša naglašava i kako je za žene vrlo važno da imaju jake mišiće karličnoga dna jer učestvuju u potpori stomačnih organa, važan su mehanizam za zatvaranje mokraćne bešike i snagu vagine koja podupire matericu u odgovarajućem položaju. Mišići karličnog dna podrška su crevima pri obavljanju nužde, ključni su za stabilnost kičme i karlice i njihova je funkcija veoma važna pri polnom odnosu. S obzirom na položaj u kom nose teret svih unutrašnjih organa, slabost tih mišića uzrokuje urinarnu i fekalnu inkontinenciju, spuštanje organa male karlice (materice, mokraćne bešike, mokraćne cevi i creva), nepravilno pražnjenje mokraćne bešike, seksualnu disfunkciju kao i hronične bolove kičme i karlice.

Uzimajući u obzir sve tegobe do kojih može doći, logično se nameće zaključak da bi svako ko  želi da ih spreči trebalo da jača tu grupu mišića. Tegobe su bile i razlog zbog kojih su mišići karličnog dna postali poznatiji i izvan medicinskih krugova. Vežbe mišića karlice popularizovao je 1948. dr. Arnold Kegel, američki ginekolog koji ih je preporučivao ženama za suzbijanje simptoma inkontinencije. Iako je termin Kegelove vežbe danas zamenjen terminom vežbe mišića karličnog dna, one su i dalje najbolja prevencija, ali i terapija za mišiće karlice. Mogu se izvoditi i kod kuće, bez nadzora stručne osobe. Ipak, budući da su mišići nevidljivi oku, kada su jako oslabljeni osoba ih teško sama može locirati.

Bolje je sprečiti

Urolog dr. Tomislav de Both objašnjava kako je lociranje mišića podjednako važno kao i vežbanje: „Uobičajeno ljudi pogrešno stišću mišiće trbuha i bedara, a nepravilne kontrakcije mogu katkad i da pogoršaju smetnje inkontinencije. Postoji nekoliko vežbi uočavanja mišića karlica. Najjednostavnija se izvodi pri mokrenju. Za vreme mokrenja potrebno je zaustaviti protok mokraće 10-ak sekundi. Ponavljanjem ovog postupka prepoznaju se mišići koji učestvuju u stezanju sfinktera. Uspeh vežbi takođe zavisi i od pravilne tehnike disanja. Kod vežbanja se nikako ne sme zadržavati vazduh. Pri izdisaju se smanjuje pritisak u prostoru trbuha i rasterećuju se mišići karlice. Ako vežbanjem nije moguće uočiti koji mišići učestvuju u stezanju mokraćne cevi, u prepoznavanju mišića pomažu električna stimulacija i biofeedback koje izvode stručne osobe.“

Kod mišića karličnog dna također vredi zlatno pravilo zdravlja koje glasi: bolje sprečiti nego lečiti. Fizioterapeutkinja Nataša Kos objašnjava: „Kada govorimo o vežbanju mišića karličnog dna, najvažnija je prevencija jer je mnogo lakše održavati jak mišić nego slab vratiti u funkciju. Kako je inkontinencija kod zdrave i mlađe populacije česta tokom trudnoće i posle porođaja, preporuka je da devojke već i pre trudnoće nauče da pravilno i redovno vežbaju mišiće karličnog dna. Stare osobe s problemima mnogo teže prihvataju naviku vežbanja.“ No ako problemi i postoje, važno je odagnati svaki sram i obratiti se stručnjaku jer se, naglašava dr. De Both, ostvarivanjem uzajamnog poverenja između pacijenta i lekara većina njih može rešiti.

Vođenje ljubavi

U seksualnom životu mišići karličnog dna imaju veoma važnu ulogu, a kada su slabi, to može negativno uticati na seksualnost. Njihovim vežbanjem poboljšava se tonus mišića i povećava dotok krvi u karlicu, što pojačava želju za vođenjem ljubavi i intenzivira kontrakcije za vreme orgazma. Kod muškaraca vežbe poboljšavaju erekciju i povećavaju kontrolu nad ejakulacijom.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na lovesensa.rs

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.