Kako da se najlakše adaptiramo na krizne situacije: ove osobine vam zaista mogu olakšati

Koje vaše osobine i ponašanja vam olakšavaju trenutnu situaciju?

„Čovek je kada se rodi najbespomoćnija životinja. Njegovo prilagođavanje prirodi suštinski se zasniva na procesu učenja, ne na instinktivnoj određenosti.” Erih From

Sigurna sam da je svako od vas na različite načine već obradio temu lične adaptabilnosti, u ovom neobičnom vremenu sa kojim se svakodnavno suočavamo. Ovako ekstremna situacija pokreće mnoga egzistencijalna pitanja, i na ličnom i na kolektivnom, pa i na globalnom nivou. Svaka promena koja dolazi spolja traži od nas mnoge unutrašnje promene, te je važno da pogledamo i spolja i unutra kako bismo razumeli odakle da crpimo znanja o kvalitetnoj adaptaciji.

Kako da brendirate sebe: ovo su najvažniji koraciKako da brendirate sebe: ovo su najvažniji koraciKada počnemo o sebi da razmišljamo kao o proizvodu, jednostavnije razumemo šta je ono po čemu smo specifični, drugačiji i kako da…

Kako se adaptiramo?

Kako se, recimo, životinje ili biljke prilagođavaju promenama?

Svaka vrsta se svojom građom, izgledom i načinom života prilagođava uslovima koji se nalaze u njenom okruženju. Upravo nam adaptacija omogućava da opstanemo.

Danas možemo da se pitamo KAKO želimo da opstanemo i ŠTA je za nas sve opstanak u ovom neobičnom i zahtevnom vremenu. Šta su stvari koje možemo da uzmemo iz spektra onoga što već imamo i kako to da nadogradimo?

Današnja promena načina života je bila nezamisliva do pre pola godine. Ako ne možemo da predvidimo neku promenu, ne možemo ni da se pripremimo za nju, zar ne? Ono što se u prirodi dešava, može uvek da nam bude izvor znanja, učitelj. Adaptacije su u stvari karakteristične osobine koje omogućavaju da određena vrsta ostane na određenom staništu.

Koje su to (nove) osobine i (nova) ponašanja koja su nama potrebna da bismo se nosili sa ovako zahtevnim novim načinom života? Koje to osobine možemo drugačije da stavimo u funkciju da se na njih oslonimo, a koje nam nisu od pomoći?

Uvek mi je interesantno da posmatram i proučavam na koje sve načine biznis okruženje menja svoje načine funkcionisanja, koliko se brzo adaptira novim uslovima, te da to poredim sa jedinkom. Svedoci smo toga da je većina organizacija (svi kojima je to moguće) u veoma kratkom roku, bilo da su o tome ranije promišljali ili ne, prešla na rad od kuće. I ne samo da su promenili osnovni način funkcionisanja, već su morali da naprave sistem u kojem je ta promena održiva, jer niko (još uvek) ne može sa sigurnošću da kaže kada ćemo se vratiti na stari oblik poslovanja, pa ni da li ćemo. Promena je podrazumevala i načine na koje će poslodavci imati kontrolu nad funkcionisanjem organizacija, promenu načina na koji prate učinak, promenu dinamike izveštavanja, pa i same procese rada. I da, uradili su to veoma brzo, jer je od brzine zavisio opstanak.

Koje vaše osobine i ponašanja vam olakšavaju trenutnu situaciju?

Svako od nas je veoma individualno doživeo svaku od brojnih promena sa kojima smo suočeni zbog pandemije.

Kao mali eksperiment, poslala sam ovo pitanje različitim ljudima i zamolila ih da na njega odgovore. Odgovori su pred vama.

  • Introvertnost, asocijalnost, volim da radim od kuće, volim da kuvam, skladan odonos sa porodicom, radoznalost.
  • Meditacija, stalno podsećanje na to da ostanem u sadašnjosti, visoka empatija, mogućnost da budem od koristi drugima.
  • Prilagodljivost, ja volim promene, volim tehnologiju, volim da učim nove stvari, živim u trenutku i uglavnom se ne opterećujem dalekom budućnošću, volim da se družim, pa sada to radim više zahvaljujući tehnologiji.
  • Fleksibilnost, agilnost, optimističnost, spremnost da poverim bliskim osobama koliko mi je teško i sloboda da tražim pomoć ili delim sa drugima kako se osećam.
  • Tražim uvek nešto lepo u svemu. Sada je moja porodica na okupu, mazimo se, kuvamo, učimo, deremo se, uskačemo jedni drugima u online karate, online vrtiće i poslovne video pozive. Zahvalna sam Bogu na ovom poklonu – ovo vreme sa mojom porodicom, ovoliku koncentraciju ljubavi svaki dan – to sam mogla samo da sanjam!
  • Najviše mi pomaže sposobnost prepuštanja i prepoznavanje da nemam kontrolu nad virusom.
  • Kreativnost!
  • Strpljenje, smirenost (ne-paničarenje), skromnost, optimizam, izvlačenje pozitivnih elemenata i iz negativnih iskustava, uživanje u kreiranju i manuelni rad, poznavanje ličnog on i off dugmeta.
  • Mislim da nisam paničar i da dosta dobro podnosim ovakve i slične situacije. Svi u porodici smo slični po tom pitanju i onda se sve to lakše podnosi. Važno je biti smiren i strpljiv, jer retko se događa da smo neprestano svi zajedno, pa treba biti i tolerantan.
  • Strateško razmišljanje, znam šta je cilj, definišem korake, analiziram šta nam je usko grlo, pa prvo to otklonim. Puno vežbi i fizičke aktivnosti putem kojih izbacim stres i umorim se, pa i bolje spavam posle. Održavanje rutuala da bi se imao utisak kada dan počinje, a kada se završava. Video izlasci sa drugaricama svake subote u 21 h, uz čašu vina, obavezno.
  • To što se bavim pomagačkim poslom i generalno briga i razmišljanje o drugima. To što ne verujem u „sigurnost” koja dolazi spolja i što odavno imam visoku toleranciju na promene i neizvesnost.
  • Radoznalost i istraživanje. Trudim se da se maksimalno posvetim hobijima, kao što su slikanje, kuvanje, da iščitam gomilu zapostavljenih knjiga i saznam više o svim onim temama o kojima sam razmišljala, a nisam imala vremena da se ozbiljnije bavim njima. Takođe, osećam pritisak od strane poslovnih ljudi koji govore kako je ovo idealno vreme za stručno usavršavanje. Nije mi prijatno da u ovoj situaciji sebi stvaram dodatnu tenziju razmišljanjem o poslovnim ambicijama.
  • Pokušavam da brigom o domaćinstvu, hrani, čistoći, skrenem svoje misli, i učinim nešto lepo za porodicu. Onda se osećam kao da su oni bezbedni, nahranjeni, i osećam se dobro zbog toga. Generalno, mnogo sam više sada okrenuta porodici, njihovim potrebama i bolja nam je komunikacija.
  • Fokusirana sam na zdravlje i blagu fizičku aktivnost. Pandemija je podigla svest kod ljudi o značaju zdrave ishrane i fizičke aktivnosti. Počela sam mnogo više da vodim računa o tome šta unosim u sebe i da se više raspitujem o hrani. Uz ovo ide i kućna blaga fizička aktivnost, bez pritiska za postizanjem rezultata, a sa ciljem redukcije anksioznosti.
  • Želja za uspostavljanjem kontrole je ono što mi je u fokusu. Stvaram nove navike i novi dnevni bioritam sa preciznim vremenom ustajanja, odlaska na spavanje, popodnevnog odmora, vežbi i sa planiranjem obroka. Osećam se kao da radim nešto dobro za sebe i da imam mogućnost izbora.
  • Istrajnost, borbenost, iskustvo u preživljavanju ekstremnih situacija i saznanje da one prođu. Mogućnost da se projektujem u snove i izađem iz stvarnosti. Upornost i optimizam.
  • Kapacitet da se bude u tišini sa sobom, strpljenje, samodisciplina, efikasnost u kriznim situacijama, rezilijentnost.
  • To šo sam kombinacija introverta i ekstroverta, ljubitelj sam knjiga, imam veliko životno iskustvo, otpornost.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.