Zašto je 2016. godina napretka: 7 strategija za donošenje ispravnih odluka

Svaki dan, svesno ili nesvesno, donesemo veliki broj odluka. Koliko su bile dobre ili loše, saznamo, ako se to uopšte dogodi, tek naknadno.... Ali postoje signali koji pomažu u donošenje ispravnih odluka...

Ukoliko imate osećaj da uvek donosite pogrešne odluke ili da ste hronično neodlučni, probajte neke od sledećih strategija:

1. Slušajte telo

Ako ne slušamo telo i osećaje koji se u njemu manifestuju nego isključivo koristimo razum, vagamo prednosti i mane - izgubićemo se. Slušati telo znači primetiti senzacije neprijatnosti ili prijatnosti, one nam govore o tome šta je za nas dobro. One dolaze iz nesvesnog kao „glas" svih naših sličnih iskustava na tom području. One su nam putokaz.

3 koraka do uspeha: šta će se dogoditi ako želimo, verujemo i krenemo u akciju...

2. Ključna pitanja

Ako je potrebno doneti odluku, a rado biste ostali u zoni poznatog i ništa ne biste menjali jer promena može biti „opasna", pokušajte da odgovorite na sledeća pitanja:

  • Ako se odlučim za promenu (npr. radnog mesta), čega će biti u mom životu?
  • Ako se odlučim za promenu, čega neće biti?
  • Ako se ne odlučim za promenu (ako sve ostane po starom), čega će biti?
  • Ako se ne odlučim, čega neće biti?
  • Nakon odgovora na svako pitanje pokušajte da osetite kakav odjek takav odgovor ostavlja u vašem telu i kakve emocije izaziva. Ova vežba će vam pomoći da osvestite sve aspekte koje ne vidite, a potrebni su vam za donošenje odluke.

3. Prespavajte

Korisno je prespavati nakon donošenja odluke i posle proveriti da li se nešto promenilo. Razlog za to nije odlaganje, nego činjenica da u snu mozak radi u našu korist. On sortira misli, utiske i događaje dana. Odvaja nevažno od važnog, povezuje iskustva, sortira u kategorije poznato - nepoznato, opasno - bezopasno... Ujutro se budimo sa mnogo jasnijom slikom. Mnoga kreativna rešenja se pojave upravo ujutro, kad ih ne očekujemo. Ako smo dugo razmišljali o tome što nam je činiti, a nismo doneli odluku, naše nesvesno i dalje deluje tako što stvara asocijacije, proverava, traži najbolje rešenje. Ono uvek zna što je za nas najbolje.

4. Za i protiv

Napišite popis argumenata „za" i „protiv". Kad jedna strana prevagne, zatvorite oči i osetite da li se vaši osećaji slažu sa tom racionalnom procenom. Ako osećaji potvrđuju racionalnu odluku, ona je za vas dobra, ako su osećaji i razum u konfliktu - tražite dugo rešenje.

5. Preuzmite odgovornost

Proverite da li odlučujete onako kako drugi od vas očekuju ili u skladu sa svojim potrebama, stavovima i željama. Vi ste vlasnik svog života i odlučujete šta je za vas najbolje. Preuzmite odgovornost za svoju odluku. To što je za vas dobro, šta vam pričinjava zadovoljstvo, šta je vama važno, ne mora biti važno drugima, pa će vas oni možda smatrati sebičnim ili će protestvovati jer se vaša odluka kosi sa njihovim željama i očekivanjima. Ali važno je upitati se šta vi zaista želite? Ako istinski želite da budete na usluzi drugima, ako vam je to jako važno, onda će to uticati na vašu odluku i to je sasvim u redu. Takođe je potpuno u redu ako činite nešto samo za sebe. To nije usmereno protiv drugih (iako oni to možda tako ne doživljavaju).

9 odlika mentalno jakih ljudi...

6. Vežbajte svoju intuiciju

Ako treba odabrati među više opcija, napišite svaku opciju na jedan papir, stavite papire na pod, stanite pored ili na svaki pojedini papir i dopustite da vam se pojavi osećaj ili fizička senzacija. Ona opcija koja izaziva najbolji osećaj je verovatno i najbolja.

7. Ne odlučujte pod pritiskom

Ako odlažete odluke do zadnjeg trenutka, sigurno vam je poznato šta se događa kad morate da odlučite. Npr. tražite drugi posao, ali ne pošaljete molbe na vreme pa tako u zadnji trenutak svuda šaljete upite, ne razmišljajući da li je to ono što stvarno želite. Odluke donete pod vremenskim ili nekim drugim pritiskom, pod stresom i iz emocionalne reakcije - nisu razumne odluke. Ako odlučujete pod stresom, odlučujete iz osećaja neprijatnosti (često straha) i u tom stanju niste u mogućnosti da racionalno procenite jer to stvara blokadu. Obično nećete biti zadovoljni ishodom.

U takvoj situaciji probajte sledeću vežbu: promenite perspektivu i pogledajte sebe spolja. Na putu ste da donesete nepromišljenu odluku - pogledajte sebe kao neku drugu osobu i zamislite šta biste joj savetovali. Udahnite i izdahnite deset puta i primetićete da se opuštate i da ste u stanju da ponovo odvagate, bez pritiska.

zasto_je_2016_godina_napretka_7_strategija_za_donosenje_ispravnih_odluka_1

Izvor: Sensa

Dr Nada Kaiser

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.