Kako da roditelj zadrži "pravu meru" autoriteta: vaspitanje dece po "Mercedes" modelu

"Znate šta se dogodi kada uzmete svoj život u svoje ruke? Nemate više koga da krivite." - Erika Jong...

"Mercedes" model vaspitanja dece je jednostavan, primenljiv, možda najbolji od svih koji su danas popularni. Deca vaspitavana na ovaj način odrastaju u samosvesne, optimistične, samopouzdane osobe, a roditelji po ovom modelu imaju jasne smernice sopstvenog ponašanja pa samim tim i manje nedoumica i dilema nego u nekim drugim modelima roditeljstva.

"Mercedes" model podrazumeva recipročan odnos tri vaspitne funkcije:

  • pohvale i nagrade
  • kritike i kazne
  • zahtevi

Zahvaljujući pohvalama dete dobija "vetar u leđa" za nastavak poželjnog ponašanja, baš kao što kritikama dobija usmerenje za promenu neželjenog ponašanja. Postavljenim zahtevima formiraju se granice dečijeg ponašanja i granice odnosa: roditelj-dete.

Ukoliko je neka od ovih funkcija preterano ili premalo razvijena, poremećena je njihova međusobna ravnoteža. U zavisnosti od toga koja od ove tri funkcije nije u ravnoteži, dete može postati nesigurno, razmaženo, previše zavisno od drugih, ili nekomunikativno, čak i agresivno.

Pohvale i nagrade

Pohvala je pokazatelj da ste zadovoljni nekim ponašanjem vašeg deteta i da na ovaj način, pohvalom, želite da to ponašanje dalje podstičete. Pohvale mogu biti konstruktivne i nekonstruktivne. Konstruktivne su direktne i precizne, a odnose se na konkretan postupak ili situaciju (na primer: "Odlično si sredio sobu"). Nekonstruktivne pohvale su uopštene, teoretske, u širem smislu generalizovane (na primer: "Ti si mamin anđeo").

Iako su i nekonstruktivne pohvale pozitivne i ohrabrujuće, na ovaj način vi ne pohvaljujete dete za ono što je ono konkretno uradilo, pa samim tim ono neće dobiti jasnu instrukciju koje to ponašanje treba da ponovi da bi opet dobilo vašu pohvalu. Slično tome, nagrada treba da bude realno procenjena kako bi pratila detetov napredak. Ona ne mora uvek da bude materijalna, već može da bude i pružanje zadovoljstva detetu u onome što ono voli, u čemu uživa.

Važno je da vaše nagrade ne budu podmićivanje. Naime, ukoliko detetu dajete poklon (nagradu), kada uradi nešto dobro (na primer, dobije odličnu ocenu u školi), vi ga, u stvari, podmićujete. Određena ponašanja i obaveze se podrazumevaju pa ne zaslužuju posebnu nagradu.

Izostanak pohvala i nagrada. Kada izostane pohvaljivanje i nagrađivanje, dete odrasta tako da postaje nesigurno u sebe. Ono misli da nije dovoljno dobro da bi ga roditelji pohvalili i da ljubav mora da se zasluži, umesto da se podrazumeva.

Kako vaspitavamo srećne ljude: beli vitez, menadžer, crni jastreb ili helikopter roditeljstvo...

Preterano pohvaljivanje i nagrađivanje dovodi do toga da dete ne poznaje svoje realne granice. Raste uvereno u svoju posebnost, i kada to nije objektivno. Naviknuto je da mu se ispunjavaju sve želje jer od roditelja dobija potvrdu da je sve što uradi veoma uspešno i izuzetno. Nerealna slika o sebi stvoriće niz problema u vršnjačkoj okolini i velike turbulencije sa prvim neuspehom (na primer, kada shvati da ono ne može da postigne nešto što njegovi vršnjaci postižu sa lakoćom).

Sugestija: Naučite da pohvalite i uloženi trud, a ne samo postignuti rezultat. Pokažite detetu da je voljeno baš kada mu je teško. Vaša ljubav ne sme biti uslovljena njegovim ocenama ili nekim drugim trenutnim ponašanjem. Nemojte verovati u stereotipe da će mnogo pohvala ili podrške "razmaziti" dete. Pogrešno je i uverenje da samopouzdanja može biti previše.

Do ove greške dolazi zbog toga što se samopouzdanje poistoveti sa pokušajem deteta da skrene pažnju na sebe ili pokušajem da kamuflira unutrašnje osećanje nesigurnosti. Zaista ne možete odgajiti dete tako da postane samopouzdana osoba ako ga ne pohvaljujete.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na lovesensa.rs

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.