7 GREŠAKA KOJE POJAČAVAJU ANKSIOZNOST: Stvari koje treba izbegavati

7 stvari koje otežavaju prevazilaženje anksioznosti - Evo šta treba da izbegnete!

Kod osoba koje se susreću sa povišenom anksioznošću primaran je misaoni proces, odnosno disfunkcionalni način razmišljanja koji ih uvodi u ovu emociju. Uopšteno rečeno, to je tumačenje određenih situacija, misli i/ili telesnih senzacija kao potencijalno opasnih, ugržavajućih. Naredna karika u tom lancu misao-emocija (anksioznost) jeste ponašanje. U ovom tekstu bavićemo se time koje su to greške u vidu pogleda ili odgovora na anksioznost koje mogu održavati ovaj začarani krug i ometati osobu u svakodnevnim aktivnostima. Kada iste i osvestite, te uvežbate da im nađete alternativu, Vaš rad na prevazilaženju anksioznosti biće efikasniji.

Pročitajte još:

Postoji 4 različita tipa anksioznosti: evo kako da ih odmah prepoznate

Šta je visoko funkcionalna anksioznost: ovo su najčešći simptomi

10 skrivenih uzroka anksioznosti: okidači na koje treba da obratite pažnju

1. Plašite se anksioznosti. Takozvani strah od straha stalno će Vas držati u povišenoj anksioznosti. Činiće to da stalno osluškujete svoje telo i sve njegove senzacije, da svaku od njih katastrofizirate, te da bez prestanka iščekujete novi napad anksioznosti ili panike. Samim tim, veća je verovatnoća da će se on zaista i desiti. Anksioznost (i napade panike koji dolaze kao njen vrhunac) treba posmatrati kao trenutnu neprijatnost koja dolazi i prolazi i prihvatiti činjenicu da je taj neprijatni osećaj najgore što može da se desi. Ova emocija prirodna je reakcija tela na povišeni stres, kao što su to i sreća/zadovoljstvo kada nam se dešavaju lepe stvari.

2. Sve telesne reakcije pripisujete anksioznosti. Ova greška u vezi je sa prethodo opisanom i takođe proističe iz straha od anksioznosti. Bitno je da osvestite i to da nije sve što se dešava u telu anksioznost. Podrhtavanje tela, vrtoglavica, osećaj depersonalizacije mogu poticati od pada šećera, na primer. Glavobolja može biti uzrokovana umorom, neispavanošću, iscrpljenošću. Ubrzan rad srca je možda posledica velike količine kafe koju ste popili ili je produkt fizičkog napora.

3. Izbegavate određene situacije. Kada odlučite da izbegnete situaciju za koju procenjujete da će biti okidač za Vašu anksioznost, automatski ste svoju anksioznost nahranili i dali joj prostora da se učvršćuje. Izbegavanje ima trenutni efekat – u tom trenutku ćete se bolje osećati jer se niste izložili neprijatnosti, ali, na duže staze posmatrano, to se značajno može odraziti na kvalitet Vašeg života. Ukoliko ste skloni izbegavanju, znajte da se značajniji napredak neće postići sve dok ne budete išli „ruku pod ruku“ sa svojom anksioznošću. Ukoliko se ne snalazite dobro u svemu ovome, najbolje bi bilo da Vas stručno lice vodi kroz proces postepenog izlaganja.

4. Razvili ste sigurna ponašanja. Sigurna ponašanja se često sreću kod osoba koje imaju neki oblik anksioznog poremećaja. Njihova funkcija je prividno rešavanje problema – ona dovode do smanjenja nepetosti, ali samo trenutno. Na duže staze posmatrano, održavaju anksioznost. To su, zapravo, disfunkcionalne strategije rešavanja problema. Na primer, kod osoba sa socijalnom anksioznošću, to može biti konzumiranje alkohola u socijalnim situacijama kako bi se osećale ,,opuštenije’’. Osobe sa paničnim poremećajem će možda do određenog cilja uvek ići istim putem jer misle da će im se, ako promene putanju, tamo desiti panični napad. Takođe mogu ići uvek samo u jednu istu, sigurnu prodavnicu u nabavku jer ostale doživljavaju kao potencijalne okidače za panični napad. Osobe sa agorafobijom mogu imati sigurnu osobu – jedinu osobu sa kojom izlaze iz kuće. Sigurnost ne pružaju ni alkohol, ni određena putanja, ni određena prodavnica, ni sigurna osoba, ni bilo koje drugo sigurno ponašanje već Vaše pogrešno uverenje da je to tako, isto kao što te situacije nisu rizične same po sebi već ste ih Vi tako obojili i dali im takvo značenje.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.