6 tipova komunikacije: otkrijte kako da najbolje razgovarate sa svojim partnerom, šefom, kolegama

PCM (Process Communication Model) je trenerski alat koji koriste NASA, Bela kuća, mnoge velike kompanije širom sveta... evo šta vi možete iz njega da naučite...

Trenerski alat koji NASA koristi od sedamdesetih godina prošlog veka pomaže u boljoj komunikaciji, razumevanju sebe i drugih i razvoju lične snage

Zašto su važne granice među partnerima i kako poboljšati komunikaciju u ljubavnoj vezi

Lepa reč i gvozdena vrata otvara, kaže poslovica. Ali, šta se sve krije iza lepe reči i šta za koga znači lepa reč? To je ključno pitanje u današnjem komunikacionom sistemu. Veština koja nam omogućava da prepoznamo na koji način da se obratimo sagovorniku da uspostavimo emotivni vezu sa njim, bilo da je poslovni ili privatni odnos u pitanju, je deo emocionalne inteligencije. Dobra vest je da se to uči i razvija tokom celog života. Jedan od načina koji ćemo ovde predstaviti je model koji koristi NASA od 1970. godine i jedini model napravljen baš na bazi analize ljudskog ponašanja je PCM - Process Communication Model.

Mi uvek komuniciramo, čak i kada ne želimo da komuniciramo. Ako smo u komunikacionom polju, ako vidimo ili čujemo drugu osobu i ona nas, mi komuniciramo. Iako se ne obraćamo neposredno toj osobi, ona ima našu sliku i ton i nešto o nama zaključuje. I obrnuto. Mi svakako šaljemo određene poruke u komunikaciono polje, tako da je nemoguće ne komunicirati.

Znate za onaj opis susedskih ili rodbinskih odnosa: mi ne pričamo? Šta vam to govori o toj komunikaciji? Znate da je sadržaj, kao informacija koja se komunicira, samo 7% neke poruke. Ostalo je položaj tela, glas, gestikulacija. Kakvu onda poruku mi zaista šaljemo ako svesno obraćamo pažnju samo na 7% sadržaja i još koji procenat svesno na položaj tela ili ton? Od čega, zapravo, zavisi kakvu komunikacinu poruku ćemo poslati i kako će ona biti primljena?

Kada bih vam rekla da postoji jedan od komunikacionih ključeva koji nam daju snagu u pregovaranju, u uspostavljanju poverenja i uticaja na sagovornika, da li biste to koristili ? Ali prvo treba otključati sebe i svoju pravu snagu i zatim razviti veštinu.

Već decenijama se u NASI, Beloj kući, velikim kompanijama širom sveta koristi alat koji vam omogućava da lako razumete sebe i druge, da utičete na motivaciju i da vam daje smernice kako da ostvarite cilj u komunikaciji. Čak i kompanija PIXAR koristi model da bi autentičnije dočarala likove u crtanim filmovima. To je The Process Communication Model® (PCM).

Dr Taibi Kahler, klinički psiholog, je 1971. godine otkrio i izmerio sekvencu po sekvencu komunikacionih paketa koje koristimo u našoj komunikaciji u zavisnosti od strukture ličnosti i tako otkrio i objasnio šest tipova ličnosti koje imamo u sebi, zastupljene u različitim procentima i sa različitom snagom. Zamislimo na trenutak da su to igrači koje izbacujemo na komunikacioni teren.

Postoje igrači koje najčešće izbacujemo i najviše koristimo, a postoje igrači koji sede na klupi. PCM je trenerski alat koji nam pomaže da razumemo u svakoj sekvenci utakmice kojeg igrača je korisno staviti u igru da bismo postigli željeni rezultat. To znači da prvo treba da razumemo sve igrače i da razumemo svoj preferentni komunikacioni stil - koji je igrač nama najomiljeniji, na koga se najčešće oslanjamo i za koga verujemo da nas nikada neće izneveriti na terenu.

Svaka ličnost je sastavljena od separatnih i i međusobno zavisnih tipova ponašanja, dakle igrača na našem komunikacionom terenu, koji se zovu: Thinker, Harmoniser, Persister, Rebel, Imaginer i Promoter. Ako našu ličnost zamislimo kao kuću, onda su ovi tipovi poređani kao spratovi u njoj, drugačije kod svakoga od nas. Ono što je prizemlje naše kuće nam je genetski dat tip 1 ponašanja, a ostali spratovi su se poređali do naše sedme godine života. Praktično, igrač kojeg najčešće koristimo na terenu je u prizemlju naše kuće i njega prepoznajemo po rečima koje koristi, facijalnoj ekspresiji, gestovima, energiji koju primarno koristi u komunikaciji.

Nijedan tip/igrač nije bolji od drugog. Svako ima svoje vrline i mane. Svakome od nas su potrebne dobre strane svakog igrača kao što su na primer: vrednosti Persistera, spontanost Rebela, razumevanje i toplina Harmonizera, logičko zaključivanje Thinkera, uživanje u akciji i preuzimanju rizika Promotera i mirnoća i maštovitosti Imaginera. Tako da ćemo radije govoriti o šest tipova u svakoj ličnosti, a ne o šest tipova ličnosti. Ipak, svako od nas najviše koristi jedan do dva tipa/igrača potpuno prirodno i lako.

PCM se bavi time KAKO komuniciramo ne sadržajem jer sadržaj zavisi od percepcije svakog tipa posebno. Svaki od ovih igrača u istoj komunikacionoj poruci stavlja težište ili fokus na ono što je njemu primarno važno, odnosno vezano za njegovu psihološku potrebu.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na lovesensa.rs

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.