Praznik glasnika najradosnijih vesti: Sabor svetog arhanđela Gavrila

Zašto Bog ne posla k Presvetoj Djevi prvoga po broju, angela Mihaila, nego drugoga po broju, Gavrila?

Crkva je iz starine, od jerusalimskih tipika i ustava velike obitelji svetog Save Osvećenog, primila da u prvi Dan po Blagovesti Presvete Deve Bogorodice praznuje sabor svetog Arhangela Gavrila, blagovesnika radosti. Jer treba na dostojan način odati poštovanje onome koji posluži tajni našeg spasenja, donoseći Prečistoj Djevi vest o ovaploćenju Boga Reči u prečistoj utrobi njenoj.

Kada se od svih građana jednoga grada ukazuje veliko poštovanje izaslaniku zemaljskog cara koji donosi gradu neku milostivu reč carevu, utoliko više treba naročitim praznikom odavati poštovanje izaslaniku Nebeskog Cara, divnom knezu Anđelskom, koji je celom rodu ljudskom doneo svemilostivu vest o večnom spasenju.

Gospodnji praznik Blagovesti: najlepši narodni običaji za 7. april...

Kako je znamenit ovaj izaslanik koji je ranije sam ukazao svetom Zahariji na svoje dostojanstvo, govoreći: Ja sam Gavril što stojim pred Bogom (Lk. 1, 19), to jest bliže stojim prestolu Božjem nego drugi Anđeli. I kao što u zemaljskom carstvu onaj dostojanstvenik koji je najbliži caru ima više ugleda od ostalih dostojanstvenika koji stoje podalje, tako i u nebeskom carstvu: sveti Anđeli koji stoje bliže Bogu i izbliza posmatraju Božja tajanstva, sijaju većom slavom i ugledom od ostalih Anđela koji su u nižim činovima.

Sveto Pismo kazuje da postoje sedam Anđela najvišeg čina, vrhovni knezovi Anđelski, koji svagda stoje najbliže Bogu i nepristupnoj slavi Božjoj. U knjizi svetog Tovita piše da saputnik mladog Tovija objavljuje da je on jedan od sedmorice Anđela što stoje pred Bogom (Tov. 12, 15). I sveti Jovan Bogoslov u svome Otkrivenju spominje sedam vrhovnih Anđela, govoreći: Blagodat vam i mir od Onoga koji jeste, i koji beše, i koji će doći; i od sedam duhova koji su pred prestolom njegovim (Otkr. 1, 4). Od tih dakle sedam Anđela jedan je sveti Gavril, po broju drugi, posle svetog Mihaila prvi. Jer se oni poimence ovako nabrajaju: Mihail, Gavril, Rafail, Uril, Selatil, Jegudil, Varahil.

Neko može pitati: Zašto Bog ne posla k Presvetoj Djevi prvoga po broju, angela Mihaila, nego drugoga po broju, Gavrila? Treba znati: svi sedmoro vrhovnih Anđela ravni su među sobom po dostojanstvu, samo se pri nabrajanju počinje od Mihaila; i svaki od njih ima svoju zasebnu službu: Mihail je pobeditelj protivnika; Gavril - vesnik tajni Božjih; Rafail - lekar ljudskih neduga; Uril - prosvetitelj pomračenih, jer je on sijanje ognja božanskog; Selatil - molitvenik, jer se stalno moli Bogu za ljude i pobuđuje ljude na molitvu; Jegudil - slavitelj Boga, jer utvrđuje ljude koji ma šta rade u slavu Božju, i izmoljuje im nagradu; Varahil - davalac Božjeg blagoslova; i naš posrednik Božjih dobročinstava.

Dakle, Mihail ne bi poslan sa blagovešću, pošto to nije njegova služba; njegovo je: mač isukan držati, na neprijatelje udarati, i njih progoniti. Poslan bi Gavril, jer je njegova služba javljati tajne Božje, kao što je svetom proroku Danilu objavio oslobođenje ljudi Božjih iz Vavilona i vreme Mesijina dolaska, i svetom Zahariji - rođenje svetog Preteče od majke nerotkinje. A kaže se da je on i svetog proroka Mojsija u pustinji upućivao pri pisanju Knjige postanja. Postoji i pobožno mišljenje, da je on blagovestio svetim pravednicima Joakimu i Ani i začeće Presvete Bogorodice, i da je Prečistoj Djevi od začeća i rođenja bio anđeo hranitelj, i da joj je donosio hranu u Svetinji nad svetinjama. On joj donese blagovest i o začeću Sina Božjeg. Gavril bi poslan još i zato, da bi se Blagovešteni mogao poznati po imenu njegovom. Jer ime Gavril znači krepost Božja, ili Bog i čovek. I samim imenom svojim Blagovesnik potvrđivaše da će Bog krepki, Gospod, u utrobi Deve postati savršen čovek, tojest savršeni Bog postaće savršenim čovekom.

I to savršenim, potpunim čovekom ne u smislu telesnog uzrasta, nego u smislu kreposti i razuma. Jer ostala deca, začinjući se u materinskim utrobama, nemaju razuma niti kreposti. A začinjući se u utrobi Presvete Djeve Dete, od samog začeća svog u malom telašcu svom bi savršen čovek razumom neiskazanim i krepošću nepobedivom. Jer prorok kaže: Pristupih k proročici, i ona zače, i rodi sina. I Gospod mi reče: nadeni mu ime: brz na plen, hitar na grabež. Jer pre nego dete nauči vikati: oče moj i majko moja, odneće blago Damaskovo i plen Samarijski (Is. 8, 3-4), tojest dete, koje još nije progovorilo, već ima silu i snagu veliku da pobeđuje svoje neprijatelje. A to je ono što je svojim imenom Gavril praslikovao: Bog - čovek, snažni Bog, koji se začeo njegovim blagoveštenjem, a silaskom Duha Svetoga u netljenu utrobu Deve.

O tome sveti Proklo, patrijarh carigradski, govori ovako: Čudesno je samo ime Anđela koji je blagovestio Djevi Mariji, jer se zove Gavril. Blagovestio je, i imenom praslikovao Onoga koji je imao doći na svet.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.