Indijanska duša: ko su bili šamani, čemu nas uče verovanja Indijanaca i koliko smo danas bliže tehnologiji, ali dalje od sopstva

„Nepismeni umetnici koji plešu, u stvari su „inženjeri ljudskih duša", napisala je Eva Lips za Indijance. Za njih je reč život, san je realnost, ples ispovedanje života a priroda nadređena ljudima

„Sve pojave u životu Indijanaca zavise od čarobnih snaga koje vladaju svetom i bitkom - uspeh u lovu, ratna sreća, sreća u ljubavi, množenje biljaka i rast životinja važnih za život, bolest i smrt, zavise isključivo od tih snaga. Šaman nije samo čarobnjak-sveštenik, nego i lekar, čovek koji upravlja vremenom, prorok, pravnik i tajanstveni znalac koja je delatnost mnogostruka, jer je ona na neki način sabirno sočivo koje skuplja zrake što povezuju svet ljudi sa svetom duhova."

Tajanstveno i opasnostima okruženo zvanje koje u većoj ili manjoj meri nalazimo svuda u Severnoj i Južnoj Americi vekovima zanima stručnjake na području nauke o religiji i etnologije, ali i medicine, jer se radi o pojavi koja zadire u najdublja skrovišta ljudske duše. Jedan zaključak se nameće sam, nakon svih istraživanja i iskustava - šaman je daleko više medicinski nego religiozni fenomen. A da bi se razumeo šamanizam u Severnoj i Južnoj Americi, pogled treba da se uputi u domovinu šamanizma - u Aziju. Svi drevni narodi Azije, severne i istočne, veruju i poštuju postojanje duhova (duše) u svemu što nas okružuje. Shodno tome, veruju i u ljude sa moćima da tim duhovima upravljaju.

Jedan cvet priča hiljadu lekcija: zašto su u Japanu i carevi obrezivali cveće, čemu nas podučava gospodski iris i zašto na izložbama cveća vlada tišina

Sama reč „šaman" potiče iz Azije, a prema jednom starijem tumačenju, sanskritska reč „shramana", koja označava budističkog sveštenika, dobila je kod Mongola značenje „vrač" i nalazi se u korenu reči šaman, piše Eva Lips u knjizi „Knjiga o Indijancima". Međutim, kako dalje navodi, danas se prednost daje objašnjenju burjatskog naučnika Bansarova, prema kome reč „šaman" potiče od mandžurijske reči „saman", koja se izgovara sa Š, a označava „uzbuđenog, uzrujanog, zanesenog" čoveka. Mirča Elijade tumači pojam šamanizma kao „tehniku ekstaze".

Kod naroda koji veruju u nevidljivo, i ophođenje sa nevidljivim traži kvalifikovane posrednike. Kod Indijanaca, šaman je vrač, medicinman. Ali i to ima zanimljivo poreklo. Reč medicina znači „tajna". Ketlin, slikar Indijanaca, koji je osam godina putovao Severnom Amerikom, opisao je nastanak reči na sledeći način: „Trgovci krznom su ovde gotovo svi Francuzi i na njihovom jeziku se lekar naziva medecin. Zemlja Indijanaca je puna lekara i kako su svi oni vračevi i prividno ili stvarno upućeni u mnoge tajne, ovde se medecin primenjuje za sve što je tajnovito i neobjašnjivo. Englezi i Amerikanci preuzeli su ovu reč i te su ljude nazvali medicine-man, što znači mnogo više nego samo doktor ili lekar." To su postali ljudi koji se razumeju u svoju veštinu mnogo više od onoga što ona u svojoj osnovi nosi.

Medicinman, šaman, vidar ili vrač imao je nepokolebljivu veru u sopstvenu čudotvornu moć, ali i velika znanja o lekovitim sredstvima koja su se mogla naći u samoj prirodi. Oni znaju koje međukore drveća mogu da služe kao antiseptični zavoji, kako da naprave lekovite obloge od lišća i prežvakanih biljnih supstanci, poznaju sredstva za čišćenje i vrste čajeva kojima ispiraju želudac, umeju da naprave balzam od kore koji dezinfikuje i još mnoga znanja koja i danas izmiču modernoj medicini. Njihovi hirurški zahvati su začuđujući primeri pobede ljudske inteligencije nad najprimitivnijim oruđem. Medicinska društva severnoameričkih Indijanaca se i danas koriste znanjima koja su umu belog čoveka nepoznata.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na lovesensa.rs

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.