Kako da ojačate karlično dno: Ashwini i Vajroli mudra, Mula bandha i Kegelove vežbe za zdravlje i lakši porođaj

Za Kegelove vežbe čule su uglavnom trudnice, u okviru programa psihofizičke pripreme za porođaj, dok su Mula bandha, Ashwini i Vajroli mudre malo poznate onima koji se nisu susreli sa yogom.

Kegelove vežbe ne liče na vežbe, na način na koji doživljavamo vežbanje, pa ih zato malo ko primenjuje za vreme trudnoće. Izuzetak su one žene koje znaju značaj preventive i koje hoće da izbegnu sečenje pri porođaju ili nevoljno mokrenje koje se ponekad javlja kao posledica porođaja. Moram da priznam da nikad nisam imala tu vrstu odgovornosti prema sebi i svom telu, bar ne u prvih trideset godina života. Prosto čovek dok je mlad, iz neznanja, i lude hrabrosti, a i zahvaljujući zdravlju, ne razmišlja o posledicama.

Tako da priznajem da sam u prve dve trudnoće ignorisala savete vezane za Kegelove vežbe, smatrajući da je dovoljno da ih ukapiram, da znam da postoje. Kod treće trudnoće odlučila sam da ih redovno radim, želeći da po svaku cenu izbegnem sečenje pri porođaju, kao i inkontinenciju (nevoljno mokrenje), jer troje dece u četiri godine zahteva da se tom aspektu posveti pažnja. Epilog te priče je da sam uspela i prošla porođaj potpuno prirodno, ali i otkrila da ta vežba daje mnogo više od elastičnosti mišića karličnog dna.

Zapravo, radi se o vežbi koja zaslužuje daleko veću pažnju nego što se može pretpostaviti. Na kraju, trebalo bi da zahvalim psihofizičkoj pripremi trudnica za porođaj što sam se okrenula yogi, jer psihofizička priprema nije ništa drugo do primenjena yoga, a u sebi sadrži asane, pranayame, bandhe i mudre, a poseban aspekt se obraća na svesno opuštanje onih mišića koje ne učestvuju u kontrakcijama, što je i osnovni princip svesnog izvođenja asana. Interesantno je kako sanskritske reči daju mističnost svemu i kako lakše prihvatamo i primenjujemo ono što dolazi iz kruga zvanične medicine iako jednako ne poznajemo ni jedno ni drugo.

5 joga položaja za bolji san: lepota opuštenosti i balansiranosti

Ali da krenem od početka. Kegelove vežbe su dobile naziv po ginekologu Arnoldu Kegelu, koji je četrdesetih godina prošlog veka prvi počeo da preporučuje te vežbe za rešavanje inkontinencije. Za one koji nisu odustali od čitanja zbog asocijacija koje porođaj, sečenje i inkontinencija pokreću, dodatna informacija: vežba ima sporedan efekat koji vrlo brzo otkriju svi oni koji je redovno primenjuju, a to je lakše i intenzivnije doživljavanje orgazma kod žena, sprečavanje prerane ejakulacije i impotencije kod muškaraca. A cilj daljeg teksta je da otkrijemo zašto i šta je prava svrha ovih vežbi.

Posmatrano sa fizičkog aspekta, cilj Kegelovih vežbi je ojačavanje pubičnih mišića, međice, perineuma. Ovi mišići se lociraju najlakše tako što se pri mokrenju pokuša zadržavanje, a potom puštanje mlaza, bez da se pritom steže stomak, butine ili sedalni deo. U prvoj fazi nije bitno da li se pri kontrahovanju tih mišića kontrahuju i mišići anusa, ali cilj vežbi jeste da se vremenom stekne sposobnost odvojenog kontrahovanja tih mišića.

Mišići koji učestvuju u mokrenju su isti oni koji se grče u toku orgazma. Vežbanjem oni postaju bolje prokrvljeni i jači, pa njihovo grčenje u toku orgazma proizvodi snažniji i često dugotrajniji osećaj. Mišići karličnog dna su ključni i za stabilnost kičme i karlice. Za ovu vežbu nije potrebna ni oprema, ni posebni uslovi, jer se ona može izvoditi dok stojimo u liftu, dok čekamo u redovima, na poslu, odnosno u svim okolnostima - drugi neće ni primetiti da izvodimo tu vežbu. A izvodi se jednostavnom kontrakcijom tih mišića i zadržavanjem nekoliko sekundi, pa opuštanjem. Naravno, suština je, kao i uvek kada su jednostavne vežbe u pitanju, u redovnoj primeni.

Yoga ima daleko sveobuhvatnija znanja koja se tiču ovih vežbi, ali treba imati u vidu da se ranije znanje o bandhama prenosilo tajno i usmenim putem, tek onda kada bi spiritualni aspirant ovladao izvođenjem mnogih, često složenih, asana, pranayama i mudri. Inače, na kursevima yoge, bandhe se uče u naprednijim grupama, što dovoljno govori o u prilog tome da su efekti vežbanja mnogo više od ojačavanja mišića karličnog dna.

Kada pričamo o yogi, i vežbama za karlično dno, pričamo o Mula bandhi, Ashwini i Vajroli mudri. Kegelove vežbe najviše odgovaraju Vajroli mudri, ali su bliske i Mula bandhi zbog teškoće da se pri kontrahovanju deluje samo na određenu grupu mišića.

Bandhe su psihomišićne kontrakcije koje imaju za cilj zadržavanje prane u određenim delovima tela, tako da se njena snaga može preusmeriti i koristiti. Sama reč bandha znači vezivanje, sprečavanje, preprečavanje. Nakon zadržavanja (kontrahovanja mišića) probija se energetska barijera i dolazi do jačeg protoka energije u tom delu, što omogućava pravilnu distribuciju prane kroz chakre. Sam koncept bandhe je protivrečan, jer dok na fizičkom nivou dolazi do zaključavanja, kontrahovanja mišića, na mentalnom i praničnom nivou dolazi do "otključavanja".

Bandhe su zapravo jedno od najefikasnijih alata za odvezivanje čvorova i blokada koje postoje u u vidu napetosti, anksioznosti, potiskivanja i nerešenih konflikata. Postoje svega tri bande: Mula bandha, Uddiyana bandha i Jalandhara bandha. Četvrta bandha, Maha bandha je zapravo kombinacija ove tri bandhe.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.