Naučite da živite mindfulness: 15 lakih vežbi za srećan život u sadašnjem trenutku

Mindfulness (ili svesna pažnja) korisna je veština kojom, svakodnevnim vežbanjem, možemo postići dugotrajan unutrašnji mir i osećaj povezanosti sa sobom i okolinom!

Nekoliko hiljada godina korišćena je u duhovnoj praksi, a zatim je meditacija je ušla u medicinu na velika vrata. Njeno vraćanje pažnje na sadašnji trenutak, na dah, telo ili osećanja koja upravo struje našoj duši - to je suština mindfulnessa, sve potrebnije veštine koja nas uči pribiranju i usporavanju uvek aktivnog uma. Naučnici su dokazali da mindfulness štiti naše telesno i psihičko zdravlje, čak ublažava bolove, leči depresiju i umanjuje anksioznost. Učitelji mindfulnessa iz centra IDIS za Sensu su kreirali jednostavne, a moćne vežbe mindfulnessa koje s vremenom mogu potpuno promeniti naš doživljaj sveta. Pokušajte!

7 saveta iz tehnike za kojom je poludeo svet: Mindfulness

Mindfulness (ili svesna pažnja) korisna je veština kojom, svakodnevnim vežbanjem, možemo postići dugotrajan unutrašnji mir i osećaj povezanosti sa sobom i okolinom.

Život je prepun uspona i padova, nepredvidivih promena i raznolikih emocija. Baš kad pomislimo da smo uspeli nekako uzeti stvari u svoje ruke, iz ravnoteže nas izbaci bujica raznih nadražaja koja protutnji kroz naš um pa ponovo upadamo u začarani krug automatskih reakcija, preplavljeni uznemirujućim emocijama i mislima. Ali, upravo u takvim situacijama koristi mindfulnessa dolaze do izražaja.

Vežbanje svesne pažnje daje nam prostor da izađemo iz automatskog prežvakavanja prošlosti i brige i planiranja budućnosti da se vratimo u sadašnjost, čime negujemo svesno obraćanje pažnje na ono što se zaista događa u nama i izvan nas, iz trenutka u trenutak. Tada postajemo svesniji ponavljajućih obrazaca reakcija, naših telesnih osećanja, emocija i misli, ali sa neprosuđujućim i prijateljskim stavom.

Mindfulness je obraćanje pažnje na sadašnji trenutak, sa namerom, blagonaklono i bez prosuđivanja. Svesno usmeravanje pažnje omogućava nam da svakodnevnim stvarima pristupimo znatiželjno, da oprostimo drugima, ali i samima sebi, da budemo zahvalni na lepim iskustvima i da se blagonaklono odnosimo prema teškim i bolnim iskustvima. Tako učimo da s poverenjem prihvatimo i cenimo paletu prijatnih i neprijatnih životnih iskustva - koja dolaze i odlaze.

Biti svestan urođeni je potencijal i sposobnost svakog od nas, ali da bismo svesnost pretvorili u moćan alat i imali najviše koristi od nje, potrebno ju je svakodnevno vežbati. Čak i ako ne možemo da pronađemo vreme za vežbanje, postoje načini kako da uklopimo mindfulness u svoju svakodnevicu. Istraživanja pokazuju da svakodnevnim vežbanjem "mišića svesne pažnje" naš mozak menja neuronske veze, a time i naše naviknute reakcije. Zato zakoračite već danas u sadašnji trenutak sa ovim kratkim vežbama mindfulnessa.

Vežba 1. Povratak našim čulima

Savremeni način života nameće nam mnoštvo obaveza i donosi bezbroj informacija pa se često osećamo preplavljeno i rastreseno. Mindfulness nam omogućava da barem na trenutak iskoračimo iz zaokupljenosti mentalne sfere i vratimo se nazad, ovde i sada, koristeći ono što nam je uvek dostupno ‒ svoje telo, čula i dah.

Lagano zatvorite oči. Stisnite snažno šake pa ih opustite. Osvestite čula koja se pojavljuju u šakama (napetost, pritisak, toplina...).

Osvestite i osluškujte zvukove; pritom ne pokušavajte odrediti što ih proizvodi i ne procenjujte ih kao prijatne ili neprijatne.

Potom se usredsredite na same boje i oblike koje vidite oko sebe. Posmatrajte ih kao da ih prvi put u životu vidite.

Usmerite znatiželjno pažnju na mirise oko sebe.

"Diši. Otpusti. Podseti se na to da je upravo ovaj trenutak jedini za koji sigurno znaš da ga imaš." - Opra Vinfri

Vežba 2. Svesno disanje

Kada je neko jako uznemiren, često će dobiti savet: "Samo duboko diši!" Osim što nas održava u životu, dah nam može pomoći da smirimo uznemireni um i povežemo se sa sadašnjim trenutkom. Ovu vežbu možemo vežbati bilo kada i koliko god dugo želimo. Možemo odvojiti čak i samo minut da bismo osetili efekat.

Zastanite na trenutak i, ako želite, zatvorite oči.

Osvestite svoje disanje: je li plitko, brzo, duboko, sporo?

Znatiželjno i strpljivo neko vreme pratite svoja osećanja koja se pojavljuju prilikom disanja (npr. širenje i spuštanje stomaka i frudnog koša), a da ih ne menjate.
Primetite ako vam pažnja odluta povedena mislima pa je blago vratite na dah.
Zatim duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta i nastavite svoj dan.

Vežba 3. Iskoristite svaki trenutak

Iako smatramo da nikad nemamo dovoljno vremena, često se događa kako imamo "prazan" hod ‒ vožnja u vozilima javnog prevoza, čekanje početka sastanka, stajanje u redu u banci... Dok čekamo u redu, često gledamo u telefon imamo li novih obaveštenja ili pretražujemo portale i društvene mreže u potrazi za nečim što bi nam odagnalo dosadu i nervozu čekanja. Međutim, svesno usmeravanje pažnje i povezivanje s telom pruža nam priliku da se uzemljeni vratimo natrag u prostoriju i svežije pristupimo obavljanju obaveza.

Zapitajte se kako se sada osećate u telu? Jesu li vam mišići napeti? Primetite prijatna i neprijatna osećanja. Koncentrišite se na pritisak stopala na podu ili zadnjice na stolcu. Ne zaboravite da dišete! Primetite kako vam se javlja potreba da se nečim zabavite. Kad na vas dođe red ili počne sastanak, primetite na koji način ulazite u komunikaciju.

Vežba 4. Svesno kretanje

Hodanje do automobila, odlazak u prodavnicu ili šetnja s psom omogućava vam vežbanje svesnosti, a da pritom za to ne odvajate dodatno vreme.

Podstaknite nameru tako što ćete hodati na svestan način. Pre nego što krenete, osvestite osećaj u stopalima i udahnite normalno nekoliko puta. Primetite osećaje u nogama dok hodate: dodir sa tlom i odećom oko nogu, prebacivanje težine s noge na nogu, toplinu sunca na licu ili svežinu povetarca.

Ako vas ponesu misli, to je normalno, samo osetite kad se izgubite u mislima i blago, ali odlučno, vratite se vežbanju svesnog kretanja.

"Svesna pažnja nije teška, samo se trebamo setiti probuditi je." - Sharon Salzberg

Vežba 5. Podjetnik na prisutno življenje

Kao što vremenom slavina iz koje kaplje voda može polako, kap po kap, napuniti posudu do vrha, tako i kratkim, ali kontinuiranim vežbanjem usmeravanja pažnje povećavamo prisutnost u svom životu. Naš se život sastoji od kontinuiranog donošenja malih korisnih odluka i izbora postupaka pa je korisno tokom dana imati podsetnike na buđenje svesne pažnje da bismo te odluke donosili svesno, a ne automatski.

Ostali članci

Inicijalizacija u toku...

Komentari

Samo članovi kluba mogu da šalju komentare. Prijavite se ili se registrujte. Registracija je besplatna.